BREU BLUES DE VALÈNCIA, 2007

Breu Blues de València, El Gall Editor, Pollença, 2007. Poesia.

L’experiència vital, descrita des d’un lloc concret, a on no hi manca la crítica social. Discurs ple de suggerències, i un exemple que confirma la maduresa literària del seu autor.

“Confés que la concisió de l’escriptura poètica, l’anar directe al gra, és una de les coses que decididament m’hi atrauen. Per a donar testimoni de la parenta pobra no és necessari, en absolut, d’allargar gens el discurs. No és necessari ni és tampoc convenient. Basta transparentar o expressar eficaçment un sentiment, una percepció, un judici, una solidaritat. Aquest és un dels motius pels quals crec que cal que parlem de Breu blues de València, el número 19 de la col·lecció Trucs i Baldufes, publicat per El Gall Editor amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Baleàrics. El que ens portarà, necessàriament, a parlar també de l’escriptura i de la capacitat del seu autor, SebastiàBennasar, practicant de la parenta pobra ‘a peu d’obra’, com li agrada d’autodefinir-se.

Per descomptat, hi ha altres motius per a parlar-ne, de Breu blues de València. La mateixa idea o pensada de compondre uns blues, des d’una situació de la qual sembla que es troba absent cap tia rica, ‘en un món on escriure ja és massa fàcil, / però fer-ho bé quasi impossible’. El fet de parlar-nos del seu amor per una ciutat concreta, València, ‘la ciutat taronja’, a despit de considerar-la ‘puta vella i oberta de cames / a totes les invasions / però sempre amb paraules dolces / per als que travessen els seus encants, / bé per Serrans o per Quart / o pel llit orfe d’aigua del riu Túria desviat’. De la qual ens continua dient, en el mateix poema, ‘ens sedueixes amb els teus encants caducs / i la teva antigor, serena, / de puta vella coneixedora de l’ofici. / Pagam, un cop més, ciutat de llum taronja / perquè ens estimis ni que sigui falsament’. Un no pot deixar de treure’s el barret davant tirades semblants.

A Breu blues de València -que no sé si no hauria estat millor dir-ho en plural- hi ha també una netedat d’escriptura que, paradoxalment, ens resulta un pèl desacostumada i, per això, més d’agrair. Un bon exemple del que vull dir el trobam a la part final de Filologia blues: ‘Dues al·lotes llegeixen Quevedo, / per obligació. / La resta llegeix els desigs / en els ulls impàvids / dels estudiants que les despullen / i les follen / per tots els costats, / en aquesta cafeteria / on les dones guapes són majoria, / i els somnis quasi reals’.

I és que, davant d’unes escriptures que semblen especialment interessades en provar de dir les coses més alambinades, subtilment o grollerament, i més abstruses, sense cap altre interès aparent que el de incomunicar i fer literatura de l’opacitat, la pretensió de SebastiàBennasar en aquest llibre és senzillament la de donar un testimoni de la quotidianitat sentimental i vivencial del jovent que estudia, que voldria aprendre qualque cosa. Per exemple en els cafès i bars ciutadans: ‘Una cambrera altíssima / ens serveix elixirs. / T’estim, i com que no et tenc, / bec ginebra amb llimonada / i ric amb els amics / per no mostrar feblesa ni plors / ni aquestes poques ganes de viure / sense tu a la vora’. De les cambreres d’un local de nit ens confessa, contundent: ‘Aquí no fan selecció de personal sinó castings’. I adreçant-se a si mateix: ‘Tornes a estar enamorat, després d’anys, / i això acollona’.

Que l’autor de Breu blues de València opini que ‘la poesia d’avui en dia / està farcida de figures retòriques / i absolutament buida de sentiments’ no ens ha de sorprendre gens ni mica. I brindam -naturalment amb una ginebra amb gel i llimonada, amb una ‘pomada’- perquè no deixi de practicar, a peu d’obra, la parenta pobra que sempre pot esdevenir parenta rica, sense necessitat de ties riques.

Perquè fins i tot el desamor també es pot aprofitar ‘per alguna cosa / tan terrible / com per crear bellesa enfilant paraules, / una darrera l’altra, / com si fossin tomàtigues de ramellet, / molt bones de gust, / però amb un punt d’acidesa al final de la gola’.•”

BARTOMEU FIOL

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s